Η Logo στην εκπαίδευση: Μια κοινότητα πρακτικής και μάθησης

Μαθαίνω - Κατασκευάζω - Συνεργάζομαι - Επικοινωνώ

Πρέπει να διδάσκεται η Logo στο Δημοτικό; Αν ναι, θα οφελήσει τους μαθητές;
Πιστεύετε ότι στο Δημοτικό η Logo μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο κατανόησης απλών εννοιών, κυρίως μαθηματικών; Επίσης, μήπως δεν πρέπει να επεκταθεί η διδασκαλία της σε άλλα αντικείμενα σ΄αυτή τη φάση;
Ποιοι νομίζετε ότι είναι πιο κατάλληλοι για την διδασκαλία της Logo στο Δημοτικό; Υπάρχουν αυτά τα άτομα; Αν ναί, επαρκούν για όλα τα σχολεία; Αν όχι, τι μπορεί να γίνει;

Προβολές: 160

Απαντήσεις σε αυτή τη συζήτηση

Στην ερώτηση «Γιατί η Logo είναι τόσο κατάλληλη για μάθηση;» ο Papert απαντά στο βιβλίο-τομή «Mindstorms - Children, Computers and powerful ideas» (στα ελληνικά, ο τίτλος αποδόθηκε ως «Νοητικές θύελλες: Παιδιά, Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές και Δυναμικές Ιδέες»): «Στις πιο σύγχρονες εκπαιδευτικές καταστάσεις όπου τα παιδιά έρχονται σε επαφή με υπολογιστές, ο υπολογιστής χρησιμοποιείται για να δοκιμάσει τις δυνατότητες των παιδιών, να παρέχει ασκήσεις κατάλληλου επιπέδου δυσκολίας, να επανατροφοδοτεί και να δίνει πληροφορίες. Ο υπολογιστής προγραμματίζει το παιδί. Στο περιβάλλον της Logo η σχέση αντιστρέφεται: το παιδί ακόμα και σε προσχολικές ηλικίες, έχει τον έλεγχο. Το παιδί προγραμματίζει τον υπολογιστή. Και διδάσκοντας τον υπολογιστή πώς να σκέφτεται, τα παιδιά ξεκινούν για μια εξερεύνηση του δικού τους τρόπου σκέψης. Η εμπειρία μπορεί να είναι μεθυστική. Η σκέψη για τη σκέψη κάνει το παιδί επιστημολόγο, μια εμπειρία, άγνωστη ακόμα και στους περισσότερους ενήλικες.». Σε άλλο σημείο του βιβλίου, αναφέρει: «Δύο θεμελιώδεις ιδέες κυλούν μέσα στο βιβλίο αυτό. Η πρώτη, ότι είναι δυνατό να σχεδιάσουμε υπολογιστές έτσι ώστε το να μάθουμε να επικοινωνούμε μαζί τους να αποτελεί μια φυσική διαδικασία, όπως το να μαθαίνουμε γαλλικά ζώντας στη Γαλλία, παρά προσπαθώντας να τα μάθουμε με τον αφύσικο τρόπο της αμερικάνικης διδασκαλίας ξένων γλωσσών στις σχολικές τάξεις. Δεύτερο, η μάθηση της επικοινωνίας με τον υπολογιστή μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που μαθαίνουμε γενικά (σε άλλα θεματικά πεδία)….», και παρακάτω: «Στο περιβάλλον της Logo οι νέες ιδέες συχνά αποκτούνται ως τρόποι ικανοποίησης μιας προσωπικής ανάγκης να κάνει κανείς κάτι το οποίο πριν δεν μπορούσε να κάνει.».
Η διδακτική εμπειρία με μαθητές Δημοτικού με έπεισε ότι το περιβάλλον της Logo είναι πραγματικά ιδανικό μαθησιακό περιβάλλον.
Θεωρώ ότι οι πιο κατάλληλοι για τη διδασκαλία της Logo στο Δημοτικό είναι οι δάσκαλοι με μεράκι που αναγνωρίζουν τη μαθησιακή αξία τη Logo και την αξιοποιούν στην τάξη ως νοητικό εργαλείο διαμορφώνοντας ένα πλούσιο σε ευκαιρίες διερεύνησης, μάθησης και συνεργασίας. Και υπάρχουν αρκετοί! ίσως όχι όσοι θα θέλαμε... Η συμμετοχή σε επιμορφωτικά σεμινάρια, συνέδρια, δίκτυα κά, η αυτοεπιμόρφωση και γενικά η προσπάθεια προσωπικής επαγγελματικής εξέλιξης νομίζω ότι μπορούν να αποτελέσουν διαδικασίες-κλειδί για τη βελτίωση της διδακτικής-μαθησιακής διαδικασίας. Ας προσπαθήσουμε όλοι μαζί, ατομικά και συλλογικά. Ας καταθέσουμε το μικρό ή μεγάλο λιθαράκι μας για ένα καλύτερο αύριο.
Κάνοντας μια μικρή έρευνα στο διαδίκτυο για το πόσο κατάλληλη είναι η logo στην εκπαίδευση κατέληξα στο συμπέρασμα ότι είναι εξαιρετικά ωφέλιμη ακόμα και για παιδιά νηπιαγωγείου (πόσο μάλλον δημοτικού) στην εκμάθηση μαθηματικών εννοιών. Σημαντικός παράγοντας είναι το γραφικό περιβάλλον που ελκύει τα παιδιά. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να έρχονται σε επαφή με τα μαθηματικά μέσα από ένα ευχάριστο περιβάλλον. Πολλά παιδιά "παίρνουν από φόβο" τα μαθηματικά και αυτό τους ακολουθεί σε όλη τους τη ζωή. Τα σημερινά παιδιά δημοτικού είναι πολύ εξοικειωμένα με τους υπολογιστές και αυτό θα τους βοηθούσε να ανακαλύψουν κάτι άγνωστο σ' αυτά (εν προκειμένω τα μαθηματικά ) μέσα από κάτι άλλο γνωστό (οι υπολογιστές) που θα το έβλεπαν ως παιχνίδι.Πιστεύω ότι, ακόμα και παιδιά που αποστρέφονται τα μαθηματικά θα περιμένουν ανυπόμονα αυτό το μάθημα με αποτέλεσμα να αγαπήσουν τα μαθηματικά και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση σε σχέση με τη μελλοντική τους ενασχόληση με αυτά.
Σχετικά με το θέμα του ποιος θα δίδασκε αυτά τα μαθήματα, η μόνη λύση είναι το να γίνουν σεμινάρια από καθηγητές πληροφορικής σε δασκάλους. Πάλι όμως πολλοί δάσκαλοι, κυρίως μεγάλοι σε ηλικία, θα αντιστέκονταν σε μια τέτοια αλλαγή. Βέβαια όλοι μας πρέπει κάποια στιγμή να συνειδητοποιήσουμε ότι θα πρέπει να συμβάλλουμε στη βελτίωση των συνθηκών γύρω μας ακόμα και αν έρχονται σε αντίθεση με το τι μας βολεύει, με σκοπό ο κόσμος μας να γίνεται κάθε μέρα καλύτερος.
Σοφία, πολύ σημαντικές οι παρατηρήσεις σου.
Σχετικά με την καταλληλότητα κάποιου να διδάσκει Logo θα ήθελα να επισημάνω ότι υπάρχουν καθηγητές Πληροφορικής που δεν ξέρουν Logo ή/και δεν εκτιμούν την παιδαγωγική της αξία ενώ υπάρχουν δάσκαλοι που διαθέτουν και γνώση και μεράκι και εμπειρία. Ακόμα, θεωρώ ότι όλοι ανεξαρτήτως ειδικότητας και βαθμίδας διδασκαλίας είναι σκόπιμο να συμμετέχουμε σε κατάλληλα σχεδιασμένα προγράμματα επιμόρφωσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης με στόχο την αυτοανάπτυξη και τη συμβολή μας στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και της κοινωνικής πραγματικότητας.
Μια σύντομη απάντηση στην Κατερίνα και στη Σοφία.
Θα συμφωνήσω με ότι έχετε γράψει, και θα θέσω έναν ακόμη προβληματισμό:
"Μήπως το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα δεν βοηθά στην μάθηση αλλά αποτρέπει τα παιδιά, επειδή ζητά πολλά και με όχι τον πλέον κατάλληλο τρόπο; Μήπως θα πρέπει να ξανασχεδιασθεί από την αρχή, με την ενεργό συμμετοχή ατόμων, που έχουν μπει σε τάξη και όχι των θεωρητικών ειδικών, που είτε δεν έχουν μπει ποτέ σε τάξη, είτε δεν θυμούνται πότε ήταν η τελευταία φορά, είτε και αν έχουν μπει σε πιο μέρος και σε τι παιδιά;"
Γιάννη, θεωρώ ότι η ουσιαστική αναβάθμιση του υπάρχοντος εκπαιδευτικού συστήματος αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για μια καλύτερη κοινωνία και δυστυχώς οι ιθύνοντες μένουν σε ευχολόγια, υποσχέσεις, διακηρύξεις... Πιθανά απαιτείται ριζικός επανασχεδιασμός.
Διονύση έστω και καθυστερημένα σου απαντώ. Όταν ήλθα σε επαφή για πρώτη φορά με την Logo (και πιθανώς με τον ιδιο διερμηνευτή) είχα ήδη τελειώσει το Μαθηματικό και επηρεασμένος από το βιβλίο "Νοητικές Θύελες" αναζήτησα τη Logo και άρχισα να πειραματίζομαι. Γνωρίζοντας ήδη πολύ καλά τις Fortran και Basic και ικανοποιητικά την Pascal και με στοιχειώδεις γνώσεις από Cobol και C ενθουσιάστηκα με την διαφορετική προσσέγιση στον προγραμματισμό. Καθε στιγμή ήταν μια νέα εμπειρία. Λίγο καιρό μετά μου δόθηκε η ευκαιρία να διδάξω πληροφορική σε παιδιά δημοτικού. Μια νέα εμπειρία, όπου παρατηρούσα πως βοηθούσε ο Υ/Η στην διδασκαλία και στην κατανόηση κυρίως μαθηματικών ιδεών.
Δεν μπορώ όμως να ξεχάσω έναν "μεγάλο παιδαγωγό", που δίδασκε σε γειτονικό σχολείο (με το κέντρο δημιουργικής απασχόλησης, που εργαζόμουν), όταν ήλθε μια μέρα για να μου κάνει παρατήρηση να μην μπαίνω σε ξένα χωράφια και να μην κάνω τον "έξυπνο". Το "αμάρτημά" μου ήταν ότι είχα είχα δείξει στα παιδιά πως γίνεται η αφαίρεση ως προ το συμπλήρωμα του 9. Μάλιστα είχε εκράσει τα παράπονά του και στους υπευθύνως λαμβάνοντας βέβαια την απάντηση που του άρμοζε.
Δυστυχώς είναι αδιανόητο για κάποιους "μεγάλους παιδαγωγούς" να γνωρίζουν κάτι οι μαθητές τους, που δεν γνωρίζουν οι ίδιοι και για κάτι νέο.
Ευτυχώς τώρα πια τείνουν να εκλείψουν αυτά τα φαινόμενα.

RSS

Σήμα

Γίνεται φόρτωση...

Είστε νέο μέλος στο δίκτυο;

Σας προτείνουμε να προχωρήσετε στα παρακάτω:

1. Συμπλήρωση του προφίλ σας. Παρακαλούμε κάθε μέλος να προσθέσει φωτογραφία στο προφίλ του/της ή στο "Η σελίδα μου", αλλά και να συμπληρώσει όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία σε αυτά, για να γνωριστούμε καλύτερα.

2. Προσθήκη φωτογραφιών.

3. Προσθήκη βίντεο.

4. Συμμετοχή σε μια ή περισσότερες ομάδα/ες του ενδιαφέροντός σας.

5. Συμμετοχή σε μια ή περισσότερες συζήτηση/εις του ενδιαφέροντός σας.

6. Συμμετοχή στη συζήτηση Γνωριμία μελών δικτύου για να γνωριστούμε καλύτερα.

7. Προσθήκη συζήτησης/σεων του ενδιαφέροντός σας (αν δεν υπάρχει/ουν ήδη).
Παρακαλούμε, η εκκίνηση νέων εξειδικευμένων συζητήσεων, να μην γίνεται στο φόρουμ των γενικών συζητήσεων, αλλά στο φόρουμ της αντίστοιχης ομάδας. Πχ για ένα θέμα σχετικό με Η Logo στο Δημοτικό, η συζήτηση θα πρέπει να εκκινηθεί στο φόρουμ της ομάδας αυτής. Αν δεν υπάρχει αντίστοιχη ομάδα και νομίζετε ότι πρέπει να δημιουργηθεί, προχωρήστε στη δημιουργία της!

8. Προσθήκη καταχώρισης/εων ιστολογίου.

9. Προσθήκη ομάδας/ων του ενδιαφέροντός σας (αν δεν υπάρχει/ουν ήδη).
Για επισημάνσεις, απορίες, ερωτήσεις, πληροφορίες επικοινωνήστε με την Κατερίνα Γλέζου.

© 2024   Created by Κατερίνα Γλέζου.   Με την υποστήριξη του

Διακριτικά  |  Αναφορά προβλήματος  |  Όροι χρήσης